Bjorvatn 2012

Sørlandsbanen.

Vist 317 ganger. Følges av 3 personer.

Kommentarer

Er dette første etter Neslandsvatn tro,mener jeg har henta tømmer der på 1980 tallet,lite med skiftespor nå ;-)

Stasjonen jeg tenkte på var nok Merkebekk,på Kragerølinja ;-)
Den gangen kjørte Drammen distrikt bare til Nordagutu,til nød Nerlaug,strengt det der,
så en tur til Merkebekk var en langtur,med diesel ;-)

Tror jeg har noen s/h negativer fra de turene,et eller annet sted ;-)
Fint bilde Tore;-)

Det er ihvertfall øde der. Rart at de plasserte en stasjon så avsides.

Det gjelder ganske mange stasjoner på Sørlandsbanen. Hadde de bygget den i dag, hadde den fulgt en helt annen strekning. Som middel til persontransport er den en dundrende fiasko i sin nåværende stand.

Det var jo her i innlandet folk jobba og mange bodde.Dra på ferie er jo egentlig av nyere dato.Så åpninga av Herefoss,med kong Haakon 7,utrolig mye folk. (ps en gammel film på tv,var ikke der selv ;-) )
Men det var da,skulle gått fra Eidanger og nedover idag, men,koselig fra Kongsberg og til Kristiansand,mange fine småvann osv.
Har forresten kjørt 73,fra Oslo S til Kristiansand,over Vestfoldbanen,da så de reisende litt sjø..ved Holmestrand ;-)

Ja, betydelige demografiske endringer gjør at banen i dag stiller med et handikapp sammenlignet med buss, som er mest praktisk langs mye av sørlandskysten. (Men i noen tilfeller må traseen ha vært direkte ufornuftig i utgangspunkt, som Grimstadbanen.)

Regner med at det er noe av dette som skal rettes opp med Grenlandsbanen, men når blir den gjennomført?

Spørs nok hva slags interesser de ansvarlige hadde den gangen,slik som nå,Kjell Oppseth hadde ,selv om det ikke er idag da ;-))
Men jernbanen frakta mest gods,det var nok der penga lå.
Ikke lett og spå om fremtiden,men kommer toget langs kystbyene,blir nok det bra,men…

Bildesamlingen (7215 bilder)

 

Tores jernbanebilder (2431 bilder)

 
Annonse

Nye bilder