Åmot Stasjon, Modum

Vist 643 ganger. Følges av 5 personer.

Kommentarer

Flott bilde :-)

Mange takk Anne :)

Flott stasjon og bilde !

Takk for det. Denne hørte visst til Ransfjordbanen og er nedlagt, men jeg finner ikke ut når tid den ble stengt.

Men det ser ut som den er godt vedlikeholdt, og det er bra. Er så synd viss det ikke blir tatt vare på om
banen legges ned. Kommer sikkert noen inn her som kan gi sikre data på nedleggelse.

Heldig med belysningen da bildet ble tatt. Det gjør seg virkelig. Gleder meg til å besøke stasjonskafeen med utsalg av håndtverksprodukter el.på vei til kunstnerdalen og Blaafarveverket .

Takk for det, det var flott himmel i går!

Så stasjonskafeen er i drift altså, det så veldig nedstengt ut da jeg kikket inn vinduene.

Etter som det ser ut så er det fortsatt Rom Eiendom/NSB som eier bygningen og står for vedlikehold. Det går ellers tog forbi så det hviner! Jeg kunne sikkert fått et bedre bilde av bygningen om jeg hadde gått over sporene, men det ble ikke vurdert engang.

Min ønskedrøm ligger frem i tid…… ;)

Jeg var der samme dag, men hadde ikke på langt nær så fint lys.

Sier du det, synd vi ikke traff på hverandre, jeg var der i 3 tiden. Veldig vekslende vær for tiden, jeg hadde flaks med timingen her. Når ble stasjonen nedlagt? Litt nysgjerrig på mer info nå som jeg har vært der.

Jeg var der på kvelden. Tidvis fint lys mellom bygene, men det regnet litt da jeg var rundt Åmot.

Bygningene er tegnet av Georg Bull, som du kanskje vet. (Gjelder mye av strekningen.) Kortversjon etter «Banedata 2004»: Åpnet 15/11-1866 som Aamot. Navn skrevet Åmot fra 1921. Fjernstyrt 1973, ubemannet 1985. Krysningsspor (dvs. persontrafikk nedlagt) 2001. Så virker det som de startet med persontrafikk igjen i august 2003 og nedla den i juni 2004. Jeg husker jeg dro på Blaafarveværket (fra Oslo) i 1989. Da tok vi tog til Vikersund og buss derfra til Åmot og gikk resten, så det var neppe særlig mange togene per dag som stoppet. Tilbake gjorde vi det enkelt for oss selv og haiket til Hokksund, der det gikk tog.

På 1980 tallet,vet ikke hvor langt inn på 90 tallet det gikk skiftetog fra Drammen til Hønefoss.Da ble det skifta inn/ut vogner her,mot pakkhus som vi så vidt ser til venstre.Det var vel et spor helt til høyre også,for hennsetting av vogn.Så det var bra aktivitet her også ;-) Alle lokaltoga stoppa her,men det ble jo færre og færre selvfølgelig,når det mangla grunnlag.

Har jobbet en del på Åmot stasjon. Jeg var skiftekonduktør av yrke. Ja det gikk mange godstog mellom Drammen og Hønefoss. I Mjøndalen hadde vi Mjøndalen Cellulose og Teigen Bilopphøggeri.
I Skotselv hadde vi en papirfabrikk, I Åmot Embrettsfoss og på Geithus Union og Katfoss.
Det var mye flis og tømmertransport. På Åmot var det en ganske stor godsterminal.
Og stasjonen vart mye brukt til hensetting av vogner.
Jeg tror jeg var den siste, som skifta på Kløftefoss sidespor. Der henta jeg alle de gamle vognene, som vi kjørte opp til Krøderen. Husker jeg sleit fælt. Sporsperrene var så rustene, at jeg nesten ikke fikk dem opp.

Takk for interessante kommentarer.

Takk for gode tilbakemeldinger. Jeg følger godt med på denne tråden. Men den handler jo mest om lokomotiver og jernbanestasjoner. Dett er viktige kulturminner. Jeg begynte på NSB i 1967, og det har vært litt av en utvikling.

Noe av det viktigste som kanskje ikke så mange tenker over, var når NSB byttet ut tresviller med betongsviller.
Dette var første skritt for og unngå solslyng. Tre ble overopphetet og skinnegangen utvidet seg.
Når betongen kom, kunne kjørehastigheten økes. Dette gjaldt selvfølgelig i sommerhalvåret.

Ellers husker jeg godt et godstog som kom fra Oslo over Roa. Det hadde fulle tømmervogner først og siden tomme vogner. De fulle tømmervognene skulle hensettes på et spor i Hønefoss. Og de tomme skulle kjøres opp til Follum. De sto i spor 1. Jeg tok med meg de fulle, delte toget og skulle hente de tomme.
Når jeg kom tilbake var det ingen vogner der. Hadde jeg blitt gal, heller. Så kom min kollega og sa, vognene reiste Per. Han hadde blåst av luftbremsene på alle vognene, uten og sette på brekk. Vognene var på vei til Hval stasjon. Klokken var 17.01 og ekspressen til Bergen hadde ankomst Hønefoss 17.03.
Vi fikk sent beskjed til Hval st. Vi sente et løslok mot Hval. Først kom vognene alene, med et løslok etter seg.
Det begynte og gå oppover igjen mot Hval st, der stoppet vognene og vi fikk koblet de på igjen.
Normalt skulle ekspressen til Bergen befunnet seg, mellom Hval og Hønefoss.
Til alt hell, var de ti minutter forsinket. Hadde de vært i rute, så hadde vel fått en av de største jernbaneulykkene i norgeshistorien. Tror det har var de værste minuttene i mitt liv.
Alt gikk jo bra. Forsinkelse kan lønne seg noen ganger.

Det der hadde jeg nok ikke snakka høyt om,men bra det gikk bra ;-) Hender jeg tar toget,og noe dritt og møte tommvogner…
Det er pussig det der med solslyng,før var det jo ikke langt mellom skjøtene,og skinnene utvida seg det mellomrommet,helst ikke mer..nå med helsveis utvider vist ikke skinnene seg mer,selv om avstand er mangedobbla,er vist en formel for det der.Nå tar jo som sagt også betongsvillene sikkert opp mer varme som blir leda over i pukken,som blir rensa med javne mellomrom.Det værste for jernbanen er nok om varmen kommer for brått etter kjølig vær,itte bra sies det.Men bra skinnene blir pressa parallelt,og ikke ut på hver side ;-)

Takk for mye interessant lesning!! Moro dette – så bare fortsett :)

Det endte bra og ble en god historie som ikke skremmer meg fra å ta toget i alle fall :) Tog er en flott måe å reise langdistanse på i Norge. En får sett mye av vårt nydelige landskap, kan reise seg og strekke beina og slappe av i restaurantvogna underveis.

Buskerud (156 bilder)

 

Bildesamlingen (7215 bilder)

 
Annonse

Nye bilder