Grua stasjon

Grua stoppested på Gjøvikbanen åpnet i 1901 og ble oppgradert til stasjon i 1910. Den tidlige fasen synes dårlig dokumentert, men det kan ha stått en liten ekspedisjonskiosk her i starten før den stasjonsbygningen vi ser i dag, ble oppført etter et par år. Denne ble tegnet av Paul Armin Due og er i utgangspunktet av samme type som f.eks. Nittedal og Flikkeid, selv om det er forskjeller i detaljer. (Stasjonen tilskrives ellers ofte faren, Paul Due.) I boken «Gjøvikbanen» (Baneforlaget, 2009) fortelles det at det også har vært en privetbygning sør for stasjonsbygninen og muligens et uthus på nordsiden. Det var poståpneri her fra 1906, og det har også vært restaurant og kiosk på stedet. Grua hotell lå i sin tid øst for stasjonen.

I 1920-årene hadde stasjonen tre gjennomgående spor og to buttspor samt et sidespor til Lunner Træmassefabrik. Mye av virksomheten på stedet i gamle dager var knyttet til gruvedrift og trelast. Krysningssporet ble forlenget i 1950-årene, og det var på den tiden et flott hageanlegg her som ble premiert. Dette er siden ofret for parkeringsplass. Det ble lagt om til elektrisk drift i 1961, og stasjonsbygningen ble ominnredet med relérom. Ikke lenge etter ble bygningen forlenget med 3,7 meter mot nord, og både ekspedisjons- og godslokaler og stasjonsmesterleilighet ble utvidet.

Stasjonen ble gjort fjernstyrt og ubetjent i 1972, og det antas at den nye godshusdelen ble revet omtrent på denne tiden. Skiltene med stasjonsnavnet ble fjernet da Hadeland bergverksmuseum flyttet inn i stasjonbygningen, og er ikke blitt satt opp igjen siden. Gamle bilder av stasjonen viser at både takets utforming og fargemønstre har vært endret en god del gjennom tidene.

Grua stasjon ligger 53,39 km fra Oslo S og 371,1 moh og er et populært utgangspunkt for turer i marka. Man kan for eksempel gå av her og ta drosje til Mylla eller Bislingen fjellstue, for så å gå Nordmarka på langs inn mot Oslo. Stasjonen har ikke billettautomat, men det er formiddagsåpent venterom i vinterhalvåret. For øvrig melder Jernbaneverket at det er bygget ny mellomplattform med lettere på- og avstigning enn før.

Det finnes ellers oppslag om stasjonen hos Arkivnett Oppland, Wikipedia, Norsk jernbaneklubb, Jernbane.net, NSB og Rom eiendom.

Vist 573 ganger. Følges av 1 person.

Kommentarer

Skiltene ble fjernet og erstattet med skilter fra Bergverksmuseet, da det flyttet inn på stasjonen. Desværre ble de originale skiltene ikke satt opp igjen, da Bergverksmueet flyttet:o(

Fin bygning .
Det må vel være jukset litt med vinduene ?

Bildesamlingen (7215 bilder)

 

Oppland (83 bilder)

 
Annonse

Nye bilder