Nordagutu stasjon

Nordagutu stasjon åpnet med Bratsbergbanen i 1917, men er i dag kanskje bedre kjent som stasjon på Sørlandsbanen, som åpnet hit fra Kongsberg i 1920. Et par år senere ble banen forlenget til Gvarv. Nordagutu er p.t. eneste forbindelsesstasjon mellom de to banene, selv om de går parallelt herfra og opp til Hjuksebø.

Stasjonsanlegget ble tegnet ved NSBs arkitektkontor i 1915 og signert kontorets leder, Gudmund Hoel, ifølge boken Neste stasjon, mens et skilt på stasjonen krediterer også Niels Winge Grimnes. Dette er fra en tidlig fase i arkitektkontorets historie der nybarokken ble stadig enklere i detaljeringen på veien mot nyklassisisme. I stasjonsbygningen er flere funksjoner ført sammen i ett kompleks (ekspedisjonsbygning, godshus og privet, og det har også vært restaurant her). Ved siden av stasjonsbygningen er Møllargutparken med et monument over Myllarguten utført av Hans Holmen og avduket i 1940. I 2005 var det her en åpningsseremoni for Møllargutstien. Nordvest for Møllargutparken er et trafoanlegg. Stasjonsbygningen er vernet, og også uthus og trafo er oppført på vernelisten og midlertidig fredet. Det har også vært lokstall og svingskive på Nordagutu.

Venterommet er i bruk og åpent store deler av tiden. Der kan man studere bilder fra stasjonens historie. Rutetider og servicetilbud kan studeres hos Jernbaneverket. Stasjonen er 145,95 km fra Oslo V og 112,1 moh. Andre oppslag er å finne hos Norsk jernbaneklubb, Wikipedia, Jernbane.net, NSB og Rom eiendom samt i Banedata 2004.

Vist 400 ganger. Følges av 3 personer.

Kommentarer

Nordagutu stasjon, der har jeg byttet tog mang en gang på begynnelsen av 1980-tallet. Det var dengang min søster bodde og studerte på Notodden og man reiste med tog fra Oslo til Notodden. Enten reisen gikk til eller fra Notodden så var jeg like spent hver gang på hvilken stasjon det ville bli togbytte på. På billetten stod det ingenting om togbytte. Om det ble den ene eller den andre stasjonen spilte ingen rolle for trivselen eller komforten, både Hjuksebø og Nordagutu var pene og trivelige steder å strekke beina og puste inn landlig luft og atmosfære. Stasjonsnavnene hadde så fin klang uten at jeg filosoferte over hva de egentlig betydde. Alt var så greit. Da jeg hørte snakk om direktebuss mellom Notodden og Oslo hver time virket det helt fjernt. Akk, nå er det vel nesten ingen som bytter tog på Nordagutu lenger.

“Margit Hjukse” var fra Hjuksebø eller omegn. En innfødt viste meg hvor fjellene lå der hun ble bergtatt :-)

Jeg begynner også å bli veldig godt kjent i disse traktene nå. Bor i Larvik, men leier en hytte i Tuddal. Etter en del prøving og feiling har jeg funnet ut at den korteste reiseveien for meg til hytta er via Skien/Valebø/Nordagutu/Hjuksebø/Notodden og deretter hovedveien til Sauland og Tuddal. En nydelig reisestrektning som jeg og hunden (som får komme ut og trekke beina godt i løpet av turen) koser oss med hver gang.

Det står så vidt om Margit Hjukse på Nordagutu i forbindelse med Myllarguten, som ser ut til å være Møllarguten her. Dialektforskjeller? Jeg stoppet kort ved Myllarheimen i Arabygdi i fjor høst og besøkte Augundssons grav i Rauland.

Å, er det i Rauland han er begravet? Har visst lest et sted at han fikk gård i Arabygdi. Var det ikke Ole Bull som hjalp ham til dette. Han turnerte jo faktisk med Ole Bull, dette naturtalentet.

Annonse

Nye bilder