Hjuksebø stasjon

Hjuksebø stasjon åpnet med Bratsbergbanen i 1917 og ble fra 1920 også forbindelsesstasjon med Sørlandsbanen da strekningen fra Kongsberg åpnet. Stasjonen ble fjernstyrt i 1984 og ubemannet i 1985, og i 2004 var det slutt på togstopp.

Ifølge Banedata 2004 ble stasjonsanlegget bygget i 1916, altså året før åpningen. Det ble tegnet ved NSBs da relativt nyopprettede arkitektkontor, og boken Neste stasjon krediterer kontorets leder Gudmund Hoel — i alle fall for det godshuset/telegrafisthuset som står sørvest for stasjonsbygningen. Sørvest for dette igjen står et lite uthus. Nordøst for stasjonsbygningen er en minnebyste over Johan Theodor Wæhre. Tidsmessig befinner vi oss ved overgangen fra nybarokk til nyklassisisme, med stadig enklere detaljering på bygningene. Godshuset er vernet, og vern vurderes også for stasjonsbygningen og parken rundt, jf. Nasjonal verneplan for kulturminner i jernbanen.

I 1950 inntraff Hjuksebø-ulykken, der 14 mennesker omkom, mellom Hjuksebø og Holtsås. Som en kuriositet kan det ellers nevnes at kilometerposisjoner oppover og nedover Bratsbergbanen regnes via Hjuksebø (og ellers Sørlandsbanen og Drammenbanens gamle trasé til Oslo V), noe som iblant kan virke forvirrende.

Hjuksebø stasjon er 136,24 km fra Oslo V og 157 moh. Andre oppslag er å finne bl.a. hos Norsk jernbaneklubb, Wikipedia, Jernbane.net og Rom eiendom.

Vist 207 ganger. Følges av 1 person.
Annonse

Nye bilder