Halden stasjon

Som bystasjon er Halden stasjon en av stasstasjonene på Østfoldbanen, og det er en særegen stasjon som egentlig ikke ligner på noen andre i Norge, selv om gamle Stavanger stasjon (revet) hadde visse likhetstrekk. Begge stasjonene ble tegnet av P.A. Blix, og den i Halden ble oppført til banens åpning i januar 1879. Den røper Blix’ interesse for middelalderarkitektur med den avrundede, borgaktige enden mot byen og de nygotiske vinduene. Det er kanskje unødvendig å si at det dreier seg om en murstasjon?

Før 1928 ble navnet Fredrikshald brukt. Det står fortsatt en lokstall ved stasjonen, og det har vært svingskive der, ifølge Banedata 2004. Vi får tro at det også har vært vanntårn på stedet. Stasjonsanlegget er fredet.

I dag er dette siste stasjon med persontrafikk på banen før svenskegrensen. Det er venterom og billettautomat, og utenfor står det biler parkert på flere sider av bygningen. Drosjeholdeplass er 200 meter unna og bussholdeplass 500 meter, ifølge Jernbaneverket, som også har oversikt over togtider. Kryssing til mellomplattform skjer via planovergang. Skal man tro dette Facebook-oppslaget fra 2012, er det også kafédrift på stasjonen, men undertegnede så ikke noe til dette i mai 2014.

Halden stasjon er 136,64 km fra Oslo og 2,8 moh. Blant andre steder som har oppslag om Halden, er Wikipedia, Artemisia.no, NSB, Rom eiendom, Norsk jernbaneklubb, Jernbane.net og boken Spor. Fra Smaalensbanen til Østfoldbanen og andre lokalhistoriske sidespor.

Vist 391 ganger. Følges av 1 person.
Annonse

Nye bilder