Fredrikstad stasjon

Fredrikstad stasjon ble tegnet av P.A. Blix og oppført i 1878, et årstall vi finner igjen på bygningen, mens Smaalensbanen (Østfoldbanen) åpnet året etter. Som ellers i fylket har vi en bystasjon i pusset tegl, og den har tverrgavler som i Moss og Sarpsborg. I tillegg til selve stasjonsbygningen omfatter anlegget blant annet det som i sin tid var lokstall (tegnet av V. Schønheyder, ifølge «Neste stasjon; kanskje menes Otto Schønheyder?) og bad/omformerhus (av ukjent arkitekt). Det var skiftetomt og godsterminal her en gang i tiden.

Stasjonen ble fjernstyrt i 1974. I dag er bruken av bygningsmassen naturligvis endret i forhold til gamle dager. For eksempel er stasjonsmesterboligen i stasjonsbygningens 2. etasje kontorfløy, og billettsalget har siden 2001 vært håndtert av Narvesen. Lokstallen går i dag under betegnelsen Sykkelstallen. Her tilbys det ifølge Jernbaneverket tyverisikker sykkeloppbevaring med bl.a. omkledningsrom. Abonnement koster 50 kr/mnd og fås hos Narvesen. For øvrig har Fredrikstad stasjon de tilbudene man forventer ved en bystasjon, med venterom, parkering, buss, drosje, kiosk mm. Dette er skildret hos NSB og altså hos Jernbaneverket. Det lokkes ellers med Gamlebyen som severdighet, men det kan kanskje lønne seg å ta drosje dit.

Fredrikstad stasjon er 94,26 km fra Oslo S og 7,5 moh. Andre oppslag finnes hos Artemisia.no, Norsk jernbaneklubb, Jernbane.net, Wikipedia og Rom eiendom. Dessuten er stasjonen skildret i boken «Spor. Fra Smaalensbanen til Østfoldbanen og andre lokalhistoriske sidespor» (Hybris Forlag, 2010).

Vist 852 ganger. Følges av 1 person.
Annonse

Nye bilder