Onsøy stasjon

Onsø stasjon åpnet med Smaalensbanen (Østfoldbanen) i 1879, og navnet ble skrevet «Onsøy» fra 1919, ifølge «Banedata 2004», som også omtaler et kryssingsspor fra 1886. Betyr det at togene ikke kunne krysse ved stasjonen før det? Stasjonen fikk sikringsanlegg i 1931 og ble fjernstyrt i 1973 og ubemannet i 1975. Det har ikke vært persontrafikk her siden 1983, men togene kan krysse. Det var i sin tid poståpneri ved stasjonen, og det fortelles at stasjonsmesteren hadde skjenkebevilling. Dette og annen virksomhet i og rundt stasjonen er skildret i boken «Spor. Fra Smaalensbanen til Østfoldbanen og andre lokalhistoriske sidespor» (Hybris Frlag, 2010). Frem til 2001 var det noe godstrafikk i forbindelse med et pukkverk. Demokraten har omtalt planer om biloppsamlingsplass på stedet.

Som vanlig for strekningen ble stasjonsbygningen tegnet av P.A. Blix, og det dreide seg om tredjeklasses mellomstasjon A (110 kvm). Som for andre stasjonsbygninger på strekningen ble det opprinnelige lange takutspringet kortet ned med årene. Bygningen ble revet sommeren 2007, og vi må vel anta at den var i dårlig stand. Eneste bygg i stasjonsområdet i dag er noe som ser ut som et godshus, på Fredrikstad-siden. Litt bortenfor det er en bro over Seutelva.

Onsøy stasjon ligger / lå 86,51 km fra Oslo S. Oppslag om den nedlagte stasjonen er også å finne hos Norsk jernbaneklubb, Jernbane.net (inkludert bilder fra rivningen), Wikipedia og Lokalhistoriewiki.

Vist 278 ganger. Følges av 1 person.
Annonse

Nye bilder