Tinnoset,igjen ;-))

Litt detaljer.

Vist 481 ganger. Følges av 5 personer.

Kommentarer

Så flotte bilder med mange fine detaljer !

Hallo Bjørg Liv,vi har lett for og overse de fine detaljene på bla disse stasjonene.
Men de er viktige ;-) vært mye inne her,imens vi venta på ferja,men har ingen bilder innenfra.

Når det er åpent får du ta noen bilder, sikkert flotte ting å studere.

Mye interessant å se på Tinnoset, men det er synd at området forfaller.

Ja synd det Tore,vet ikke om sommern ,om det er noe kafedrift.
Kjørte fast godstog hit på 1980 og utpå 1990 tallet,,tror jeg.
Txp på stasjonen holdt da oppe så folk kunne handle litt,men han fortalte at noen fra Nsb hadde klaga,,likte vel ikke at en driftig fyr tjente noen kr. han holdt til på Notodden og var avløser der oppe ;-((
Handla pizza når vi var der og venta på ferja.Gikk jo persontog hit også,kjørte det bare en gang,tror jeg,men skjønte jo fort at dette ikke var noe gullgruve ;-))

Jeg var innom Tinnoset i sommer, et øde og forlatt sted. Men M/F Storegut lå der og speilet seg i vannet. Men det var trivelig og gå der å rusle rundt, og tenke tilbake på hektiske hverdager som en gang var der. På Mæl ble det overnatting, og var en tur bortom D/S Ammonia og anlegget der. Og jeg måtte ta en dressintur fra Mæl og kjørte så langt det var tillatt, og det var ikke langt igjen til Rjukan da. Så en tur til disse stedene er så absolutt å anbefale.

Bra Bjørn,du fikk mye ut av turen opp der ser jeg,hørets flott ut ;-)

Det er bare å vente på sommeren 2013 og håpe at det igjen blir rullende tog å se på banen. Ryktene sier at det kan bli aktuelt.

Ja, en tur til dette området er for hver gang jeg er der en like fin opplevelse.
Håper det kan bli litt Tog og Ferjeaktivitet der til sommeren, det er også egentlig viktig nå som dette har kommet med på Unesco Verdensarvliste. Da bør det også vises ved å skape litt liv over dette “unike anlegget”.

Oi det var nytt,og kjempe ;-)
Kjørt mye godstog her,fra Drammen,gikk tog hver dag på 1980 tallet og utover, og skifta mye på ferjene ;-)

Er vel bare på tentativ liste så langt, eller?

Enten er det bare forslag om det jeg skrev ovenfor her, men jeg mener at Rjukanbanen allerede er med på Unesco Verdensarvliste, men det er det jo mulig å finne ut av.

Du har rett Jan Tore!. Beklager at jeg skrev det, mente jeg var sikker. Så får vi se videre hva som skjer videre angående Unesco.

Vi for jo håpe,utrolig viktig historie bak her da ;-)

Alt i orden, Bjørn. Jeg var spent på om du visste noe mer, for jeg hadde bare sett tentativ. Men jeg antar at disse kvernene maler langsomt. Rimelig nok, kanskje.

Ja vi får håpe det Kjell Magne, ei viktig historie her, og meget spesiell også ikke minst.
Jan Tore, -dette kan ta tid, men det blir nok bra til slutt vil jeg tru.

Veldig morsomt å se at så mange er engasjerte i dette historiske stedet. Hva hadde Hydro og Rjukan vært uten Rjukan- og Tinnosbanen, og fergene på Tinnsjøen? Tenk på krigshistorien og tungtvannsaksjonen. Ikke rart at alt dette har en fremrtredende plass på forskjellige krigsmuseer rundt omkring i verden. Jeg forventer en positiv avgjørelse angående verdensarven (UNESCO).

Iditt spørsmål Tore, så er det jo slik at alt dette “har hatt” en sammenheng, og alt ble etablert om trent samtidig. Hydro -(nå Yara) har jo skrumpet en del etterhvert på Rjukan, også folketallet sett i forhold til oppblomstringstiden der. Men Rjukan nå er en liten trivelig og aktiv by, som turister gjerne vil se. Men tidene har forandret seg mye, som også førte til at Jernbanedriften og Fergene også ble overflødig. Men selv om hele transportdelen som Sam Eyde / Hydro skapte er historisk nå, men som det er tatt vare på for kommende generasjoner. Og det er vi takknemmelige for.

Annonse

Nye bilder