Drangedal stasjon

Drangedal stasjon på Sørlandsbanen åpnet i desember 1927, da banen ble forlenget fra Lunde til Kragerø via Neslandsvatn. Stasjonsbygningen og godshuset er i likhet med en rekke andre slike på strekningen tegnet av NSBs arkitektkontor ved Gudmund Hoel. Boken «Neste stasjon» (Gyldendal, 1997) daterer stasjonsbygning 1924 og godshus til 1927. Det opplyses at godshuset senere er tilbygget relérom med enklere detaljer, mens selve stasjonsbygningen er en større utgave av Veggli-typen.

Her stopper alle togene på Sørlandsbanen ved behov — i spor 2, ifølge Jernbaneverkets oppslag. Venterommet er hverdagsåpent, men det finnes ingen billettautomat. Stasjonen er fjernstyret og ubetjent. Jernbaneverket opplyser også at det er sykkelstativ ved stasjonen, og at buss og drosje stopper der. Det er planovergang ut til mellomplattformen. Rom eiendom opplyser at stasjonen ble pusset opp innvendig i 2010, og at det finnes kontorlokaler der i tillegg til venterom.

Drangedal stasjon er 204,96 km og 75,7 moh. Andre nettoppslag om stasjonen finnes hos Wikipedia, Norsk jernbaneklubb, NSB og Jernbane.net.

Vist 420 ganger. Følges av 1 person.

Kommentarer

I enden av plattforma,mot Oslo,venstre side,lå Johannes Burger..der handla jeg,bla, endel ved kryssinger her,men så slutta jeg,og så forsvnant gatekjøkkenet ;-)) hmmm

;)

Annonse

Nye bilder