Skien stasjon

Vestfoldbanen ble forlenget til Skien i 1882, men da til en stasjon litt lenger sør i byen (og faktisk mer sentralt). Da så Bratsbergbanen videre til Notodden åpnet i 1917, ble det anlagt en ny stasjon på Nylende, og det er den som brukes i dag. Ifølge Banedata 2004 ble stasjonsbygningen, som er i tegl, oppført i 1920, og det henvises til NSBs arkitektkontor. Ifølge boken «Neste stasjon» ble den tegnet av kontorets leder Gudmund Hoel med Ragnvald Utne og Bjarne Friis Baastad som assistenter.

Skien fungerer som endestasjon for Inter City-togene på Vestfoldbanen — dvs. de togene som ikke snur i Larvik; de har bussforbindelse til Skien. Det er også litt trafikk videre opp Bratsbergbanen til Notodden. Området rundt stasjonen virker relativt travelt, med stadige bussavganger, drosjeholdeplass, parkering og bilvei forbi. Stasjonen har billettautomat, men ikke billettsalg, og det er venterom, WC osv. Adgang til mellomplattform er via undergang, med trapper eller heis. Øst for sporene er det fortsatt en kort treplattform, som formodentlig ikke er i bruk, og litt bortenfor er en togstall. På nordsiden er det et større område med spor og bygninger.

Skien stasjon er 180,50 km fra Oslo V, via Kongsberg og Hjuksebø (og over Drammenbanens gamle strekning). Over Vestfoldbanen blir det 205,49 km (også fra Oslo V via gamle Drammenbanen). Høyden over havet er 43,5 meter. Oppslag er ellers å finne blant annet hos Wikipedia, NSB, Jernbaneverket, Rom eiendom og Jernbane.net.

Vist 612 ganger. Følges av 1 person.

Kommentarer

Den nye lokstallen/verksted ja.Alle 70 setta skulle hit for og repareres,vet ikke om det er slik idag ;-)Kontorer,oppholdsrom ol i den delen til venstre.

Det var vel jernbanekafe (alle stasjoner burde hatt det..) i høyre del av første etasje, i min barndom (60/70-tallet).
Har ellers forstått det slik at verksted/lokhall/service-funksjonen i Skien bygges ut og styrkes stadig mer.
Forøvrig er det jo store planer i Grenland framover, med dobbeltspor i ny og langt raskere trase fra Vestfold, ny stasjon i Porsgrunn, med tilknytning til ny sørlandsbane (i såfall blir Porsgrunn et nytt, sentralt knutepunkt). I Skien er det også planer om ny stasjon inne i fjellet sentralt i byen.
Spennende framtidsutsikter, men vil noe av dette det skje i vår tid?
For egen del håper jeg kanskje aller mest på en realisering av planene om en ny BYBANE i Grenland ( a la Bergen), ikke minst for å løse de økende trafikkproblemene i “Framtidens byer” Porsgrunn og Skien.
Framtiden går på skinner?

Når man kommer inn på stasjon,fra gateplan,var kafeen til høyre,helt rett Bjarne,og til langt utpå 1980 tallet,muligens lengre var den der.Så tok togservice over,smurt baguetter,kokte kaffe ol til alle tog.
Det var også en kafe innerst i gangen en periode,til venstre før trappa opp.Men for lite togreisende som brukte den,togene var vel så i rute at de reisende ikke hadde tid til kafebesøk ;-)

Annonse

Nye bilder