Larvik stasjon

Jarlsbergbanen (nå Vestfoldbanen) fra Drammen til Larvik ble høytidelig åpnet den 13. oktober 1881, med vanlig drift fra 7. desember samme år. Året etter ble banen forlenget til Skien. De fleste stasjonsbygningene ble oppført i tre, men det kom to monumentale (om ikke fryktelig store) murbygninger, nemlig i Larvik og Tønsberg. De er relativt like, men har speilvendt planløsning, og Tønsberg har siden fått ny stasjon. Arkitekten er Balthazar Lange, som for det aller meste av stasjonene langs banen. Stasjonsbygningen er i dag fredet (jf. vernelisten). Sommeren 2012 pusses den opp og er ikke så fotogen.

Stasjonsnavnet ble skrevet Laurvig i begynnelsen, Laurvik fra 1891 og Larvik fra 1894. Stasjonen har det meste av det vi forventer av en stasjon i disse dager, som venterom, billettautomater, toalett, parkering, sykkestativ osv. Billetter selges hos Narvesen, og det er buss og drosje i nærheten. Her stopper altså Vestfoldbanens tog mellom Skien og Lillehammer, skjønt noen tog snur her i Larvik. Uvanlig nok for en bystasjon krysser passasjerer over sporet for å nå mellomplattformen. Slik er det også i Sandefjord, men ellers er det jo stort sett undergang i disse dager.

Stasjonen er 158,66 km fra Oslo og 1,7 moh. Det finnes oppslag om Larvik stasjon blant annet hos Norsk jernbaneklubb, Wikipedia, NSB, Jernbaneverket, Rom eiendom og Jernbane.net. Det er også en rekke gamle bilder her.

Togstall i det fjerne

Kryssing til mellomplattform

Mot Skien

Vist 788 ganger. Følges av 1 person.

Kommentarer

Takk for alt du bidrar med, Jan-Tore :)

Bare hyggelig.

Annonse

Nye bilder