Barkåker stasjon

Barkaker stasjon åpnet med Vestfoldbanen til Larvik i 1881 og ble kalt Barkaaker fra 1894 og Barkåker fra 1921. Bygningene er som ellers på banen tegnet av Balthazar Lange, og stasjonen er bygget etter normal for mellomstasjon av fjerde klasse (se tegninger på denne siden). Stasjonen fikk ifølge «Banedata 2004» sikringsanlegg i 1962 og ble fjernstyrt i 1971. I 1978 var det slutt på bemanning og persontrafikk. Banedata konstaterer tørt: «solgt; flyttet vekk fra sporet». Jeg må innrømme at jeg ikke er helt sikker på hva som ligger i dette, men i 2011 var det en betydelig omlegging av traseen med anleggelse av dobbeltspor mellom Barkåker og Tønsberg. Prosjektet er forklart i tekst hos Jernbaneverket her, her og her, og denne videoen viser hva det dreier seg om. Se også dette oppslaget her i sonen.

En plakat på selve stasjonsbygningen (det finnes også et godshus) reklamerer for Snekkerkompaniet, som ser ut til å holde til her. Tidligere leide Vestfoldavdelingen av Norsk jernbaneklubb lokale her.

Posisjonen oppgis til 108,20 km — ifølge Norsk jernbaneklubb fra Oslo V, mens Wikipedia ser ut til å ta utgangspunkt i Oslo S.

Vist 237 ganger. Følges av 1 person.

Kommentarer

Ser ut som om bygningene er skikkelig vedlikeholdt. Det er bra.

Det er snekkere som holder hus der, så det ville nok ha vært dårlig reklame om det ikke så ut. Det var forresten arbeid på jernbanesiden, så det var ikke så greit å få tatt bilde fra “riktig” vinkel.

Annonse

Nye bilder