Skoppum stasjon

Skoppum stasjon åpnet den 13. oktober 1881 sammen med Vestfoldbanen fra Drammen til Larvik (før den ble forlenget til Eidanger) og Hortenlinjen. Før ca. 1891 ble navnet skrevet Skopum. Som det meste av stasjoner på disse kanter er Skoppum stasjon tegnet av Balthazar Lange, og den representerer hans mellomstasjon av 3. klasse (98 kvm). Anlegget består av stasjonsbygning, godshus og et takoverbygg som forbinder de to. Noe av det dekorative utstyret skal mangle, men ellers er anlegget relativt bra bevart.

Før Hortenlinjen ble nedlagt, var Skoppum altså forgreningsstasjon mellom den og Vestfoldbanen. Sistnevnte går på vestisiden av stasjonen, og det er fortsatt rester av Hortenlinjens spor på østsiden, selv om det har blitt asfaltert der. Etter nedleggelsen skjer korrespondanse med buss, men det rapporteres at adkomsten er ganske kronglete. Det er foreslått å flytte stasjonen. Det betyr formodentlig å bygge en ny stasjon, for stasjonsanlegget på Skoppum er fredet. Det er en rekke sporrester etter Hortenlinjen i området. Stasjonen har skiftet farge siden 1990-tallet, da den så slik ut.

Skoppum stasjon er 99,54 km fra Oslo og 39 moh. Oppslag om den er å finne blant annet hos Artemisia.no, Wikipedia, Norsk jernbaneklubb, Jernbane.net, NSB, Jernbaneverket og Rom eiendom.

Hortenlinjen

Hortenlinjen

Hortenlinjen

Vist 374 ganger. Følges av 1 person.

Kommentarer

Ser ut til å være mange fine stasjonsbygninger langs Vestfoldbanen. Planlegger en tur dit i sommer.

Kom akkurat tilbake derfra (men bommet på enkelte som jeg ikke hadde tid til å lete etter). Larvik er ikke så fotogen for tiden, pakket inn som den er, men det er jo også noe å dokuemntere. Dessuten finnes det andre ting rundt der.

Annonse

Nye bilder