Straumsnes stasjon - Ofotbanen

Straumsnes stasjon – 177,8 m.o.h

Strømsnes som stasjonen opprinnelig het, ble anlagt i 1902. Stasjonen skiftet navn til Straumsnes i 1967. Den hadde opprinnelig kun to krysningsspor. Det ble imidlertid snart etablert et tredje gjennomkjøringsspor, hensettesporet sammen med et ekstra stikkspor fra spor 1 for hensetting av vogner i vestre ende av stasjonen. Den første stasjonsbygningen var utført som en vanlig vokterbolig. Folketelling 1910 Strømsnes jernbanestation På vestre side av stasjonsbygningen sto ei anleggsbrakke av stein, som senere ble brukt som grunnmur for en vokterbolig. Folketelling 1910 Strømsnes Vogterbolig På bakken nedenfor ble det bygd fjøs. På østre side av stasjonen sto et vanntårn. Det ble revet etter at banen ble elektrifisert. Stasjonsbygningen ble etterhvert påbygd, og det ble plass til en ny stasjonsleilighet i 2. etasje. I forbindelse med kampene i 1940, ble stasjonsbygningen, vokterboligen på stasjonen og en vokterbolig nedenfor linja nedbrent 30.4.
Så snart kampene var over i 1940 ble det ført opp en ny vokterbolig i funkis stil, med en grunnflate på 126 m2. I 1944 ble det bygd en ny ekspeditørbolig på stasjonen med to leiligheter. Huset ble i 1984 solgt til priva te.

Mer om Straumsnes stasjon i Nils Brennviks artikkel i Årboka for Ofoten Museum 2001: [1]

Kilde; Gamle Narvik.no her er også flere foto og lenker

Se også film på Nrk.no hvor man flyr over hele jernbanetraséen, Straumsnes passeres ved 44 sek.

Vokterbolig til høyre – linjen mot Sverige.

Wikipedia om stasjonen – samt flere lenker.

Vist 657 ganger. Følges av 1 person.

Kommentarer

La merke til funkis-stilen, ikke så ofte å sjå jernbanestasjoner med den stilen:-)!

Skolen sett fra stasjonen.

Har snakket med eldre dame, som barn var hun elev på skolen, like nedenfor, i april 1940, hun kunne fortelle om dramatiske dager, med artilleriild fra britiske marinefartøy, mot de tilbaketrekkende tyske styrkene, langs banen.
Det ble skutt over skolen, stasjonen, og øvrig bebyggelse. Etter at hun, alene, kom i sikkerhet hos andre,
insisterte hun på å sove fullt påkledd, dét tok lang til å komme over – ikke noe barn skal oppleve…
Les om slaget i Narvik.
Kan også anbefale boken Nordfronten som bla. tar for seg de norske styrkenes innsats, fra tidl. upubliserte kilder – meget lesverdig, og grundig dokumentasjon av hele nordfronten.

Skolen står til forfalls…..

Dun funksjonalistiske stilen er helt vanlig på norske jernbanestasjoner. Det fins hundretalls stasjoner som er bygget i denne stilarten, bl.a. på Sørlansbanen, Nordlandsbanen og Ofotbanen.

Passasjertog fra Kiruna, på vei mot Narvik.

Fint å se at Straumsnes-bloggen fortsetter…

Annonse

Nye bilder