Namnå stasjon

Navnaa stoppested på Solørbanen åpnet med strekningen Kongsvinger-Flisa i 1893 og fikk stasjonsstatus i 1923. Skrivemåten er endret flere ganger, ifølge Norsk jernbaneklubb: Navnaaen fra 1894, Navnåen fra 1921 og Namnå fra 1922. Persontrafikken her som ellers på strekningen ble nedlagt i 1994, og stasjonsbygningen er i dag tilholdssted for Namnå stasjon Kunst & design. Den ser ut til å være godt vedlikeholdt. Den har tidligere hatt samme farge som Grinder stasjon.

Bygningene ble som de andre på strekningen tegnet av Paul Due. På Namnå står det nå bare stasjonsbygning og privet, og undertegnede har ikke sett noe ilgodshus avbildet. Noen som vet om det fantes? Ellers er det dobbeltspor her, men bare det ene sporet er kjørbart. Det andre har morkne tresviller og er kraftig gjengrodd (og muligens brukt som fyllplass for avkapp). Like sør for stasjonen er en låst planovergang for biler. Den ser ut til å være privat.

Namnå stasjon er ca. 5 km nord for Kirkenær i Grue og 137,92 km fra Oslo og 160 moh. Også Artemisia.no, Jernbane.net og Rom eiendom har oppslag om den nedlagte stasjonen, og det er ikke overraskende omtale hos leietageren. Se også denne reportasjen.

Vist 500 ganger. Følges av 2 personer.

Kommentarer

Som tidligere kommentert var jeg aspirant på Namnå i 1963. Jeg kan ikke huske at det var noe godshus der. Det som kom eller ble sendt av gods fikk plass i stasjonsbygningen , der det var eget rom til den type. Ikke stor persontrafikk heller.

Piveten eller utedassen er nå gitt bort til NJK Mjøsbyene for ei krone for bevaring. :-)
Persontrafikken ble vel lagt ned på grunn av manglende trafikk.

Jøss, hvor flytter de dassen, da?

Annonse

Nye bilder