Flaten stasjon

Flaten stoppested på Arendalsbanen åpnet med banen den 18. desember 1910. Ifølge Banedata 2004 ble stoppestedet nedgradert til holdeplass i 1958, men samtidig fortelles det at den ble betjent som stasjon i sommermånedene fra 1956 til 1961. Det er blitt sagt at holdeplassen kan bli nedlagt i 2015 hvis ikke plattformen oppgraderes, men per 2016 er den fortsatt i bruk, ifølge rutetabell hos NSB.

Den opprinnelige stasjonsbygningen ble tegnet av Harald Kaas og brant i 1962. Da ble bygningen fra gamle Nelaug stasjon (som var av samme type) flyttet til Flaten. Nelaug hadde fått ny stasjon litt lenger sør i 1935 da Sørlandsbanen åpnet frem dit. I tillegg finnes det fortsatt et vanntårn litt nord for holdeplassen. Det er tegnet av Kaas. Det er ikke dobbeltspor på stedet.

Stedet som sådan ligger ganske bortgjemt til som flere andre langs Arendalsbanen. Det er ca. 7 km kjøring til fylkesvei 415, mens avstanden fra Nelaug langs banen er rundt 4,5 km. Flaten er 31,76 km fra Arendal, 285,46 km fra Oslo og 140,4 moh. Det finnes oppslag om Flaten holdeplass også hos Norsk jernbaneklubb, Wikipedia, Jernbane.net, Jernbaneverket, men ikke hos NSB. Det er også omtale på Nelaug.no.

Vist 625 ganger. Følges av 1 person.

Kommentarer

Jeg har ennå ikke vært langs Arendalsbanen. Må prøve å få tatt en tur neste sommer (mens det ennå går tog der).

Absolutt verdt en utflukt for en togentusiast. En god del vanntårn og litt kronglete kjøring. Skriv gjerne ut lokalkart på forhånd fra Statkarts nettsted, ikke minst for Bøylefossbru og Haugsjaa, som jeg bommet på. (Stoa tar jeg en annen gang jeg er i området.) Sporet fra Nelaug går opp til Simonstad, der det er vanntårn, og så er det jo noen stasjoner opp til Treungen, da, men det hadde ikke jeg tid til.

Annonse

Nye bilder