Kristiansand stasjon

Jernbanen kom til Sørlandets hovedstad med nedre del av Setesdalsbanen i 1895. Banen som helhet ble åpnet av kong Oscar II i 1896, noe den ene av kongesteinene på stasjonen minner oss om. Den andre kongesteinen er fra da Haakon VII åpnet Sørlandsbanen til Kristiansand i 1938. Setesdalsbanen var smalsporet, men strekningen fra Grovane til Kristiansand var i utgangspunktet ment å inngå i Sørlandsbanen og var laget noe rettere (og med bedre standard) enn resten av Setesdalsbanen. Den ble lagt om til normalspor i 1938, og den 22. juni det året åpnet strekningen Nelaug-Grovane og ga Kristiansand togforbindelse med Oslo. Først under krigen, i 1944, ble forlengelsen videre åpnet, men Kristiansand er bygget som endestasjon, så togene skifter lokomotiv og kjøreretning her.

Den staselige stasjonsbygningen ble tegnet av Paul Due og oppført i mur, ettersom det ble innført murtvang etter bybrannen i 1892. Likevel var det en stund planer om trebygning. Bygningen er altså oppført i tegl med puss malt i kontrastfarge, og den har romanske trekk. Den er i så måte ikke helt ulik Hamar stasjon, som også er tegnet av Due. Et senere restauranttilbygg er mer funkisaktig. Det er forskjellige saker langs banen på vei ut av byen også (se f.eks. baneoppslaget på Jernbane.net), og rundt 5 km nord for byen er en godsterminal.

Det sier vel egentlig seg selv at alt som kan krype og gå av tog stopper her. Det er også venterom og billettsalg. Det siste er riktignok stengt i helgene, men det finnes billettautomater. Videre er det buss- og drosjeholdeplass, sykkelstativ, parkering og leiebilavdeling (i billettsalgets åpningstid) samt oppbevaringsbokser, kiosk og kafé. Ikke langt unna går det båt til Danmark.

Kristiansand stasjon er 365,29 km fra Oslo og 5,5 moh. Det finnes oppslag stasjonen hos Wikipedia, Norsk jernbaneklubb, Jernbane.net, NSB, Jernbaneverket og Rom eiendom.

Vist 1476 ganger. Følges av 1 person.
Annonse

Nye bilder