Ålgårdbanen

Figgjo stasjon — Foto: Øyvind Vegard Larsen

Ålgårdbanen ble aldri noen stor suksess. Den åpnet den 20. desember 1924 og er (eller var) en 12 km lang sidelinje til Jærbanen fra Ganddal til industristedet Ålgård. Jærbanen hadde åpnet i 1878 og inngikk etterhvert i Sørlandsbanen. Det kan virke som om man på et tidspunkt trodde at en indre trasé kunne bli valgt når banen fra Stavanger etterhvert skulle forlenges til Østlandet, men slik gikk det ikke. I 1937 ble det vedtatt at traseen skulle følge Jærbanen.

Ålgårdbanen ble som Jærbanen bygget som smalsporet, men ble lagt om til normalspor under krigen, samtidig med at Sørlandsbanen ble ferdigstilt. Trafikkgrunnlaget var aldri til stede for en slik sidebane, og passasjertrafikken ble nedlagt i 1955. Godstrafikken fortsatte til 1988. Det er nå brudd i skinnegangen mellom Ganddal og Figgjo, men det er mulig å kjøre dresin i ca. 3 km langs Figgjoelva. Det finnes krefter som ivrer for å bruke Ålgårdbanen som forstadsbane til Sandes og Stavanger.

Det finnes oppslag om Ålgårdbanen hos Wikipedia, Norsk jernbaneklubb, Jernbane.net og Nebysamlingene samt hos Ålgårdbanens venner. På Youtube har noen lagt ut en minidokumentar om banen.

Ganddal: 1992; historisk bilde
Foss-Eikeland
Figgjo: 1993; 2014: 1, 2, 3, 4, 5, 6; 2015
Ålgård: 1992, 2014

Vist 1807 ganger. Følges av 1 person.
Annonse

Nye bilder