Gjøvik stasjon

Nordbanen åpnet til Jaren i 1900, men først i 1902 ble den forlenget til Gjøvik, og den fikk etterhvert navnet Gjøvikbanen. Den staselige stasjonsbygningen ble tegnet av Paul Armin Due og åpnet den 28. november 1902. Bygningen ble vedtatt fredet av Riksantikvaren i 2002. I stasjonsområdet er det også lokomotivstall samt uthus og privet. I det påbyggede privetet holder Narvesen til.

Trafikkmengden på Gjøvikbanen er nokså laber, og billetter selges ikke lenger på stasjonen. For det må man til Narvesen — eller på nettet. Venterommet er imidlertid åpent i stasjonens åpningstid, og det er bussholdeplass og drosjeholdeplass i nærheten.

Gjøvik stasjon er 123,83 km fra Oslo S og 129,2 moh. Det finnes oppslag om stasjonen hos Arkivnett Oppland, Wikipedia, Norsk jernbaneklubb, Jernbane.net, NSB, Jernbaneverket og Rom eiendom. Det later for øvrig til at det er utbygging på gang her.

Togstall

Uthus

Narvesen i tidligere privet

Venterom

Billettluken er stengt

Ikke noe billettsalg her, nei

Vist 1272 ganger. Følges av 3 personer.

Kommentarer

Flott dokumentasjon, Gjøvikbanen, fra Jaren til Gjøvik gikk jeg oppimot hele 7 ganger i mine unge dager. Tegnet Gjøvikbanen på¨denne strekningen for kabel som ligger i grunnen – televerkets og nsb`s kabler. De fleste stasjonene var nedlagt på allerede på slutten av 1960 tallet – og det var sjelden trafikk på banen den gangen, mest tømmer så vidt jeg husker. Når jeg ser på de jernbanestasjonene som legges ut – mimrer jeg på flere av strekningene. Flott at det følger så god dokumentasjon med. Takker

Det stemmer overhodet ikke at trafikken på Gjøvikbanen er laber. Den er stadig økende.

Vel 600 i døgnet på Gjøvik er kanskje ikke til å kimse av, men det er vel ikke all verden på mellomstasjonene nord for Jaren? Ellers er jo billettsalg hos Narvesen hverdagen mange steder: Også på Lillehammer er det slik, og på Rørosbanen er det knapt en billettluke igjen.

Av mitt innlegg – så skal vi tilbake til slutten av 1960 tallet – da var det sjeldent med tog, i de senere år har det nok gått kraftig opp – heldigvis. Bosettingen har også endret mønster over 40 år og det påvirker et betrakelig bedre kommunikasjonsbehov.

Jeg er fortsatt ikke enig i at trafikken på Gjøvikbanen er laber. Den har økt for hvert år nå, og punktligheten er blant de beste i landet. Hadde myndighetene kjent sin besøkelsestid og innvilget forlengelse av banen til Moelv, ville denne banestrekningen ha fått et stort løft og representert en avlastning for Dovrebanen, øst-vest forbindelse Gjøvik-Hamar, og nord-vest Trondheim-Bergen over Roa. Der er ikke politikerne visjonære nok. Stortingsvedtaket om Gjøvik-Lillehammerbanen er aldri blitt satt ut i livet. Ikke en gang under krigen eller før OL ble det noe av. Nå har de en gyllen sjanse. Legg om traseen mellom Oslo og Nittedal også, så blir dette en god løsning.

Apropos det: Boken om Gjøvikbanen omtaler følgende planlagte stasjoner o.l. mellom Gjøvik og Lillehammer, og gjengir plansjer:
126,33 km: Bråstad tømmerspor
131,72 km: Kolberg stoppested
135,23 km: Redalen stasjon
144,31 km: Biri stasjon
174,60 km: Vingnes stasjon
Vet du (eller andre) hva som faktisk er å se på disse stedene?

Det var vel også planlagt en stasjon på Vingrom som skulle hete Rinda, oppkalt etter elva som renner ut der. Ved Redalen er det mulig å se rester etter noen brukar som den tyske okkupasjonsmakten trolig bygde over Stokkeelva under krigen. Det var jo selvsagt godt krigen sluttet, men banen hadde kanskje vært en realitet dersom den hadde vart litt lenger. Dessuten står jo Redalen stasjon. Den høye bygningen på til venstre på oversiden av riksvei 4 litt sør for avkjøringen til Redalen, Snertingdal, Torpa og Sveastranda Camping. NSB kjøpte og eide bygningen i mange år, men den ble ikke bygget med formål som jernbanestasjon.

Annonse

Nye bilder