Setesdalsbanen

Hornnes stasjon — Foto: Tore Nilsen

Setesdalsbanen gikk fra Kristiansand til Byglandsfjord, en strekning på 78 km. Strekningen mellom Kristiansand og Hægeland åpnet i 1895 og resten til Byglandsfjord året etter. Banen var smalsporet. I 1938 ble den normalsporede Sørlandsbanen forlenget til Kristiansand. Endestasjon for Setesdalsbanen ble da Grovane, der man året i forveien hadde begynt ombygging for dette formålet, med anlegg for omlasting mellom banene. I motsatt ende, ved Byglandsfjorden, var det dampskipstrafikk videre innover.

Alle stasjonsbygningene langs banen ble tegnet av Paul Due. Dette var den andre banen han tegnet bygninger til (den første var Solørbanen).

Banen ble nedlagt i 1962. Man begynte tidlig å fjerne spor, men de 6 kilometerne mellom Grovane og Beihølen ble bevart og brukt som museumsjernbane. Etterhvert ble banen forlenget med 2 km til Røyknes, en strekning som åpnet i 2004.

Historien er skildret mer detaljert på banens egne sider, og ellers finnes det oppslag hos Wikipedia, Store Norske, Jernbane.net, Norsk jernbaneklubb og Nebysamlingene.

En rekke videoer fra banen er lagt ut på Youtube. Se også dette 3D-bildet fra Grovane stasjon.

Grovane: 1993, 2011; historisk bilde
Røyknes: 1, 2, 3, 4, 5
Iveland
Hægeland
Evje: historisk bilde
Hornnes: 1, 2
Byglandsfjord: 1993; 2011; 2014: 1, 2

Historiske bilder: 1, 2, 3

Annet fra banen: 1

(Se også albumene Historiske bilder, Aust-Agder og Vest-Agder)

Vist 2631 ganger. Følges av 5 personer.

Kommentarer

Det er vel bare stasjonsbygningene på Grovane, Røyknes, Hægland,Hornnes og Byglandsfjord som fortsatt eksisterer?

OK, da fjerner jeg de andre i oversikten.

Iveland Stasjon eksisterer i beste velgående :) Jeg kan legge ut et bilde av den etterhvert ;)

Da er Iveland gjeninnsatt.

BYGLANDSFJORD ST.

Jeg vet hvor Iveland stasjon er plassert

Mosby og Vennesla stasjoner hørte vel også opprinnelig til Setesdalsbanen, og de stasjonsbygningene står fortsatt.

Annonse

Nye bilder