Nittedal stasjon

Nittedal stoppested åpnet i 1900 og ble oppgradert til stasjon i 1903. Den har vært fjernstyrt siden 1971 og ubemannet siden 2002. Stasjonen ligger langs en del av Gjøvikbanen som går en en annen retning enn banens hovedretning, så stedsansen kan fort bli satt på prøve. Stasjonsbygningen ble i likhet med flere andre på banen tegnet av Paul Armin Due. Den sies å være av Flikkeid-typen, for prototypen var Flikkeid stasjon (revet 1988) på Flekkefjordbanen.

Stasjonen ble pusset opp i 1993. Selv om den er ubetjent, har den vinteråpent venterom. Ellers er det leskur som ly mot været, og det finnes et sykkelskur og innfartsparkering. Her er det billettautomater. Det er planovergang via trappetrinn til midtplattformen, og ellers kan sporene krysses via trappeovergang eller via undergang.

Vi befinner oss 24,26 km fra Oslo S og 235,8 moh. Det finnes oppslag om stasjonen også hos Nittedalsporten, Wikipedia, Norsk jernbaneklubb, Jernbane.net, NSB, Rom eiendom og Jernbaneverket.

Alternativ vinkel

Fra broen

Vestfra

Leskur

Sykkelskur

Sykkelskur

Trappeovergang

Trappeovergang

Trappeovergang

Vist 1400 ganger. Følges av 1 person.

Kommentarer

For seint ute, men bra bilder ;)

Fotografert 13/6, men publisering utsatt i påvente av opprydding i systemet. ;)

Da har du kanskje de andre jernbanestasjonene på Gjøvikbanen liggene klare også?

De fleste, men ikke Kutjern og Hågår. Og ellers er jeg litt i tvil om hvor mange jeg egentlig skal ta med, for det meste er dekket. Men noen alternative motiver slenger jeg sikkert opp ved anledning. Har forresten ikke knipset Movann ennå. Gjorde en tabbe sist desember, så jeg kom meg ikke innom da. Den er et stykke inn i marka, så det krever litt tid. Nå blir det snart Solørbanen, tenker jeg.

Fin info,som vanlig,og bilde,som vanlig,toppers.Har vært der mange ganger,men ikke sett stasjonen,ordentlig,men nå.

Annonse

Nye bilder