Monsrud kryssingsspor

Harestuen stoppested åpnet i 1901 og ble oppgradert til stasjon i 1910. Skrivemåten ble endret til Harestua i 1921, og i 1972 ble stasjonen fjernstyrt. Stasjonen hadde per mai 2010 ny sideplattform. Det var gjerde mellom sporene som hindret ferdsel, slik at all kryssing måtte skje ved enden av plattformen. Stasjonen var ubetejent og hadde ikke billettautomat, men det var formiddagsåpent venterom i vinterhalvåret. Her stoppet alle tog på Gjøvikbanen. I desember 2012 ble imidlertid denne stasjonen nedlagt, og den gamle holdeplassen ved Furumo ble oppgradert og åpnet først som Furumo holdeplass, så med navneendring til Harestua holdeplass. Det er imidlertid enkeltspor der, så kryssing skjer fortsatt ved gamle Harestua stasjon, som nå kalles Monsrud kryssingsspor.

Vi befinner oss 44,03 km fra Oslo S og 261,4 moh. Det er oppslag om den nedlagte stasjonen også hos Arkivnett Oppland, Norsk jernbaneklubb, Wikipedia og Jernbane.net.

Alternativ vinkel

Stasjonsområdet — Legg merke til den nye sideplattformen

Klar til avgang

Vist 415 ganger. Følges av 1 person.

Kommentarer

I dag den 8 desember 2012 er det en merkedag for Harestua stasjon . For siste gang stopper et persontog for å ta med og sette av reisende på denne stasjonen . I godt over 100 år har Harestua stasjon vært en " merkevare " . Herfra har vi pendlet til og fra arbeidet i Oslo – området . Oslofolk har reist hit for å gå på ski eller sykle gjennom Nordmarka . Nå er det slutt . Inntil videre vil den fortsatt hete Harestua stasjon , men skal kun benyttes som kryssningsstasjon . Fra 15 desember 2013 skal den etter planen endre navn til Monsrud Kryssningsstasjon . Da vil Furumo Holdeplass som åpner i morgen overta navnet og bli hetende Harestua Holdeplass . Det blir stille rundt den gamle stasjonen heretter .

Annonse

Nye bilder