Vestmarkabanen

Skotterud stasjon

Vestmarkabanen i Eidskog i Hedmark har den tvilsomme ære å være den første norske jernbanestrekning der persontrafikken ble nedlagt. Det skjedde allerede den 30. januar 1931, etter at banen var blitt åpnet den 15. oktober 1918. Godstrafikken fortsatte noen tiår til. I 1961 ble strekningen mellom Vestmarka og Buåa nedlagt, mens selve banen ble formelt nedlagt 1. juni 1965. Likevel gikk det enkelte godstog frem til 10. juli samme år.

På denne bakgrunnen hjelper det lite at den 14,3 km lange banen også gikk under betegnelsen Paradisbanen. I dag er sporene borte, og den eneste stasjonen som fortsatt har stasjonsbygning, er Skotterud, skjønt der og ellers på Grensebanen (hos oss tatt med i Kongsvingerbanen) stopper togene bare for å krysse, ikke for å ta med passasjerer.

Når vi i det hele tatt har med oppslag om denne banen, er det i tilfelle noen skulle ha lyst til å undersøke de siste rester etter banen. Noen bilder på Jernbane.net tyder på at enkelte slike finnes. Ellers finnes det oppslag om banen i Wikipedia og hos Norsk jernbaneklubb, og det er en grei stasjonsoversikt i Nebysamlingene.

Skotterud: 1, 2, 3, 4, 5, 6
Børgerud
Stangnes
Buåa
Vestmarka kirke
Vestmarka

Vist 4338 ganger. Følges av 7 personer.

Kommentarer

Oldefaren min var med på å bygge Paradisbanen. Tragisk at jernbanesporene ble fjernet. Tenk hvilken severdighet de hadde vært i dag.

Hei Jan Tore Egge, det er absolutt spor etter Paradis-banen. Det jobbes med den. Ta kontakt med Museene i Glåmdal, ved sjefskonservator Ingun Aastebøl, tlf 414 11 023. Tror hun har oversikt over ståa/hva som skjer med den gamle strekningen. Mvh Kari Gjerstadberget.
PS: Vanntårnet troner fortsatt langs banen i Skotterud sentrum. Har vernestatus.

Takk for tipset. Skal se om jeg har anledning til å følge det opp en gang (det er langt unna meg), og da vet folk om det.

Men jeg tenkte primært på skinnegang da jeg sa spor. Jeg har bare foholdt meg til billedmaterialet hos jernbane.net og Norsk jernbaneklubb, og der er skinnegangen begrenset til Skotterud-området. Men de avbilder altså enkelte andre rester. Dumt at jeg ikke fikk med meg vanntårnet da jeg var innom Skotterud i fjor sommer. Hadde ikke gjort research på forhånd…

Har nå knipset Vestmarka, men klarte å unngå vanntårnet i Skotterud enda en gang. Jeg så det ikke i noen retning fra stasjonen, men vel hjemme igjen sjekket jeg hos Statens kartverk og fant ut at tårnet ligger litt rundt en svak krumning i banen på nordvestsiden. Man må kjøre gjennom et boligfelt for å komme dit. Får stikke innom igjen ved anledning.

Bestefaren min var med å bygde Vestmarkabanen/Paradisbanen. Han var svensk “rallar”, og kom til Norge i 1916. På Vestmarka traff han en dame. Det endte med vielse 16.02 1918, og tvillingfødsel en og en halv måned senere. Min mormor var trolig tjenestejente i Lia (Jerpsetlia), som er en gard like ovenfor jernbanesporet.

Min oldefar har jeg hørt var den som fikk Vestmarkabanen bygget i sin tid. Han het Johan J. Christensen og var fra Drammen. Han fikk den bygget for å kunne "føre " ut tømmer da han hadde kjøpt opp en del skog. Dette har jeg bare hørt sånn via via så jeg lurer på om noen vet noe mer om dette da vi 1 ste Juni i år skal ha 100 års jubileum på skauen som min oldefar kjøpte. Da hadde det vært litt artigt å ha litt mer knnskap om Vestmarkabanen.

Noen eksterne lenker: http://no.wikipedia.org/wiki/Vestmarkabanen
http://jernbane.net/phorum/read.php?8,135539,135539
Jeg tror også det har blitt laget en hovedoppgave om Paradisbanen. Hva den heter, og hvem forfatteren var, har jeg glemt.

Oi , så spennende hvis du kommer på navnet på forfatter eller oppgaven så si ifra.

Var ute og gikk på Paradisbanen i går og da gikk det an og gå igjennom tunellen.
Vi gikk fra Stangnes til Buåa! :) Var flere gamle planovergang grinder igjen! Fin lørdagstur i alle fall! :D

Kan noen gi meg et hint om hvor jeg finner traséen fra Skotterud til Vestmarka? Hvilke deler av strekningen er veien bygget over og hvilken vei følger jeg for å komme til tunnelen nordfra?

Jeg gikk hele banen tidligere i dag og kan også bekrefte at tunnelen er åpen for ferdsel. Det finnes flere oppslag/historiske skilt langs hele strekningen med bilder av gamle holdeplasser og annen informasjon. Vanntårnet fant vi ikke, så dette setter jeg pris på om noen kan forklare meg hvor ligger. Jeg skal nemlig tilbake den 20. juni for å gå fra Skotterud til Charlottenberg.

Jeg fant Vestmarka og Stangnes holdeplass. Jeg skulle gjerne ha kartplassert de andre holdeplassene også, men jeg finner ingen bilder på digitaltmuseum.no. Er det noen som vet nøyaktig hvor Vestmarka kirke holdeplass og Buåa holdeplass lå forresten? Jeg fant brupartiet ved Buåa holdeplass. Jernbanen må ha gått ganske høyt oppe i terrenget her siden brukaret var relativt høyt.

Så vidt jeg kan se av Finn Kart, er vanntårnet på Skotterud nordvest for stasjonen, på nordøstsiden av sporene like før det blir enkeltspor på vei mot Kongsvinger. Det er synlig både på kartet og på satellittbildet. Man må kjøre Kronglestien fra litt nordøst for stasjonen, jf. kartet. (Mulig det går an å nå det eller i det minste fotografere det fra motsatt side via Jernbanevegen også.) Det er en veldig slak kurve langs banen mot Kongsvinger, men den er akkurat stor nok til at man ikke ser vanntårnet fra stasjonen.

Artig at du fant banetraseen. Jeg må se om jeg får tatt en tur dit en gang også.

Nå skjønner jeg hvor vanntårnet ligger. Da skal jeg finne det igjen den 20. juni.

Det er mange spørsmål jeg sitter igjen med etter turen. Jeg deler et bilde over et område vi stusset veldig på. I følge kartet, så fantes det ingen holdeplasser her, men kan det være her Stangeskovene sidespor lå? Som det kan synes på bildet, er det rester etter en trebygning. Det ligger også en åpen plass i området som kan tilsi at det kunne ligge et dobbeltspor her. Stedet er rett før traséen møter vannet.

Og lå Rastad holdeplass ved den brua som krysser jernbanen? Og lå den da nord eller syd for denne? Ja, jeg bare slenger ut noen spørsmål i tilfelle noen sitter med fasiten.

Vanntårnet ved Skotterud Stasjon ligger mellom Jernbanevegen (snuplass v Hesbølsjøen) og Kronglestien hvor disse veiene går parallelt med skinnegangen. For å komme dit, ville jeg heller kjørt jernbanevegen mot Hesbølsjøen, hvor det finnes en snarvei over skinnegangen.

Deler av den opprinnelige veien skinnene lå på, kalles i dag Vekterveien. Det er ikke så lett å finne traseen på internettkart, da det ikke er gateadresser langs veien, men veien finnes i Google Earth hvis man vet hvor man skal se. Veien går parallelt med Skillingmarkveien (fv344) fra Eidskog Bygdetun Allmenninga forbi Vestmarka Kirke. Jeg vil tro stasjonen var på parkeringsplassen vis a vis Montesorriskolen. Stien fortsetter over parkeringsplassen og videre mot Judinbakken. I følge en nabo skal det ha vært en stor planovergang her. Jeg vil videre tro at veien og banen gikk parallellt bort til sagbruktomta. I nevnte app er det nemlig en fin buet linje over tomta mot Stangnæssætervegen. Dette passer også godt sammen med hvor mye tømmertransport som gikk på skinnene.. Veien fortsetter fra Stangnæssætervegen ved Jerpsetlia. (finnes i gulesider navigasjon)i google earth går det videre en kvit linje fra Harstadsjøen omtrentlig parallellt med riksvei 21, bare noen hundre meter øst. Det er her den berømmelige tunellen er. Vekterveien og riksvei 21 krysser hverandre ved rasteplassen sør for Krysset rv21 /ingelsrudveien, hvor veiene går parallellt til Tobøl, og krysser hverandre like ved 60sonen/bakketoppen ved Stangeskovene.

Ellers kan jeg si at traseen er betydelig oppgradert i forhold til de bildene som ligger ute, og man kan kjøre bil på store deler av strekningen. For de som er interessert er det en fin sykkel/gåtur.

Jeg har funnet ut litt mer av banetraseen via en bekjent. Videre fra 60sonen/bakketoppen ved Stangeskovene fortsetter veien videre langs et jorde til Stangnessjøen og tar en sving og går parallellt med Fv329 frem til Stangneskovene Volden. Den fortsetter over anlegget til Stangneskovene Volden videre langs Rv21 og kommer ut tett opptil et hus med skilt “Kunsthåndtverk Verksted og Utsalg” godt synlig fra Rv21 like ved busstoppet “Tobøl Bad”. Videre fortsetter veien parallellt med Rv21 forbi Børrud før den gikk over en tomt som er bebygd i dag. Vekterveien fortsetter langs nevnte tomtegrense og svinger til venstre mot Rv21. Vekterveien og banetraseen fortsetter på andre siden av sagbruket enn rv21 og møtes like ved avkjøringen til Fv330. Visstnok er dagens rv21 bygget i den gamle banetraseen videre til Skotterud. Vektervegen fortsetter mot Hesbølsjøen, men jeg vet ikke hvor. I denne sammenhengen er det imidlertid uinteressant. Hvor broen over Børjåa gikk, håper jeg å kunne komme tilbake til.

Må se om jeg får tatt en tur på de trakter en gang. Kanskje til våren/forsommeren.

Annonse

Nye bilder