Åsta stasjon

De fleste nordmenn ville aldri ha hørt om denne nedlagte holdeplassen ved Rørosbanen om det ikke hadde vært for Åstaulykken. Som kontrast til denne tragiske tildragelsen kan jeg nevne at elven Åsta renner ned fra Øyerfjellet og ut i Glomma rett sør for holdeplassen. Kanskje den mest idylliske delen av Birkebeinerveien (bomvei mellom Sjusjøen og Imsroa, like sør for Stai / Koppang) er der denne elven krysses.

Stasjonen her (med navnet stavet Aasta i begynnelsen) ble opprettet i 1871 og nedgradert til holdeplass i 1970. Det ble slutt på alminnelig persontrafikk i 1985, men skoletog stoppet frem til 1997. Stasjonsbygningen fra 1871 ble i likhet med mange andre på banen tegnet av Georg Bull, og det finnes flere bilder av den på nettet. Den ble revet i 1966, ifølge «Banedata 2004». Etter det hadde holdeplassen et leskur som er avbildet så sent som 2006. Det er borte nå, men plattformrestene er tydelige nok, og på vestsiden av sporet er et lite, brunt bygg samt to små skur hvorav det ene er merket «Betjeningsskap». Rett sør for den nedlagte holdeplassen er en planovergang, og enda litt lenger sør er en bro over elven Åsta.

Oppe ved riksvei 3 er det rasteplass og et minnesmerke over Åstaulykken. Rett ved siden av er det et krigsminnesmerke.

Vi befinner oss 183,78 km fra Oslo og 225,7 moh. Det finnes oppslag om den nedlagte holdeplassen også hos Norsk jernbaneklubb, Johnsern.com og Jernbane.net.

Planovergang og bro

Minnesmerke over Åstaulykken

Planovergang mot Glomma

Veien fra rasteplassen til planovergangen ved den nedlagte holdeplassen

Vist 695 ganger. Følges av 1 person.
Annonse

Nye bilder