Rjukanbanen

Mæl stasjon på Rjukanbanen — Foto: Tore Nilsen

Rjukanbanen, også kalt Vestfjorddalsbanen, går fra Mæl ved Tinnsjø til Rjukan — en strekning på rundt 16 kilometer. Banen ble anlagt i forbindelse med Norsk Hydros anlegg på Rjukan pga. behovet for å frakte råvarer til anlegget i Grenland (Porsgrunn). Rjukanbanen var forbundet med Tinnosbanen via en tre mils fergestrekning over Tinnsjø, trafikkert først med dampfergen Rjukanfoss, så Hydro, som ble sprengt under krigen i en berømt sabotøraksjon.

Siste ordinære avgang på Rjukanbanen gikk i 1991. Siden har det vært forsøkt å drive museumsjernbane her, tilsynelatende med varierende hell. Per 2013 drives banen av Norsk Industriarbeidermuseum, som har litt stoff om banen på sitt nettsted. Jernbaneverket skriver også litt om istandsettingen til hundreårsjubileet i 2009. Fergene Storegut og Ammonia er fredet av Riksantikvaren sammen med en rekke stasjoner på Tinnosbanen. Rjukanbanen er oppført på Unescos tentative liste over bevaringsverdige kulturminner.

Det finnes oppslag om Rjukanbanen hos Wikipedia, Norsk jernbaneklubb og Jernbane.net. Ellers er det utgitt en egen bok om banen, skrevet av Gary Payton og Trond Lepperød: «Rjukanbanen: På sporet av et industrieventyr» (Maana forlag, 1995).

Mæl: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20; interiør; MF Ammonia: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7; togmateriell: 1, 2, 3, 4, 5, omgivelser: 1, 2; historiske bilder: 1, 2
Ingolfsland: 1, 2, 3; historiske bilder: 1
Rjukan: 1, 2, 3, 4, 5; interiør; lokstall: 1, 2, 3; togmateriell: 1, 2, 3, 4
Spor mot Vemork

Flere bilder fra banen: 1

(Se også albumene Jernbanebroer, Planoverganger, Linjelangs og Tog og jernbanemateriell)

Vist 3060 ganger. Følges av 1 person.
Annonse

Nye bilder