Flåmsbanen

Flåm stasjon — Foto: Marit Melby

Flåmsbanen eller Flåmsbana går mellom Myrdal og Flåm — en strekning på drøyt 20 km — og hele banen er i Aurland kommune. Den kan vel kalles en turistbane: Man kjører den mer for utsikten enn av praktiske transportbehov. Riktignok er det litt lokaltrafikk, men ifølge en rapport fra Jernbaneverket foregår det meste av lokaltrafikken med bil. Tidligere var det korrespondanse på Myrdal med Bergensbanen, som Flåmsbanen er sidebane til, men dette omtales ikke i rutetabellene per 2013.

Dette er en av verdens bratteste jernbaner. Høydeforskjellen er på 864 meter, og banen har mange tunneler, deriblant en vendetunnel. Banens historie er skildret kortfattet på dens nettsted, og byggingen er skildret hos Fylkesarkivet. Ellers finnes det en grundigere historisk oversikt her, en stasjonsoversikt her og et kart her. Wikipedia har også en grei artikkel om banen. Se også NRKs filmreportasje fra banen (fra nrkbeta.no). Dessuten er det lagt ut en rekke amatørvideoer på Youtube.

Det finnes en rekke andre oppslag på nettet:

Stasjoner:

Myrdal: 1, 2, 3; historiske: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37
Vatnahalsen: historiske bilder: 1, 2, 3, 4, 5
Reinunga: historiske bilder: 1
Kjosfossen: historiske bilder: 1
Blomheller: historiske bilder: 1
Berekvam: 1993; historiske bilder: 1
Dalsbotn: 1, 2
Håreina: 1993
Lunden: 1, 2, 3, 4, 5, 6
Flåm: 1, 2, 3, 4, 5; 1990: 1, 2; historiske bilder: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10

Andre bilder fra banen: 1, 2, 3, 4, 5, 6

(Se også albumet Historiske bilder)

Vist 6482 ganger. Følges av 1 person.

Kommentarer

Så vidt eg veit, er det berre Flåm, Berekvam og Myrdal som blir kalla stasjonar. Dei andre stoppstadene blir kalla haldeplass. Kårdal haldeplass er diverre nedlagt. No er det og fremja forslag om å leggja ned Dalsbotten haldeplass. Trist, for den blir framleis nytta av lokale brukarar, og er eit godt tilbod for turistar som ynskjer å gå deler av Flåmsdalen. Ikkje alle er like spreke.

Det har du sikkert rett i, Terje. På oppslagssiden her brukes “stasjon” egentlig bare i sin mest generelle betydning om et sted der toget stopper for å ta med eller sette av passasjerer, slik NSB bruker det. Det er ikke ment å angi formell status. Det er opp til den som legger ut bilder og tekst å ta med den slags informasjon—eventuelt. Nedleggelse av holdeplasser er en gjenganger fra mange strekninger. Er banen i ferd med å bli en ren turistbane?

Bana er ei rein turist bane. Gods terminalen vart riven for ca 20 år sidan. Natt toget er nedlagt. Prisen på bilettane, er kobla bort frå NSB sitt takst system. Toget går framleis om vinteren. Det er den einaste ikkje reint komersielle tilpassinga til turist trafikk åleine.

Flåmsbanen er absolutt en opplevelse. Tok den selv for første gang i fjor. Lastet opp noen av våre bilder her: http://nextstopnorway.com/the-flam-railway/

Annonse

Nye bilder