Numedalsbanen

Norefjord stasjon på Numedalsbanen — Foto: Rune Holmen

Numedalsbanen går mellom Kongsberg og Rødberg og ble visstnok anlagt pga. behov for transport til Noreverkene (Nore I, Nore II). For en bane som tok mange tiår fra planleggingsstart (1873) til åpning (1927), hadde den en forunderlig kort levetid: Persontrafikken ble nedlagt 31. desember 1988. Se denne skildringen av en tur med banen et par dager før og denne skildringen fra måneden før. Ifølge Wikipedia kjøres det imidlertid fortsatt enkelte godstog på den nedre delen av banen.

Det som gjør at endel mennesker har et forhold til banen i dag, er imidlertid museumsjernbanen som kjøres mellom Kongsberg og Flesberg. Den drives av Numedalsbanens venner, som også tilbyr dresinutleie på strekningen Veggli-Rødberg. Strekningen Flesberg-Rødberg er visstnok foreslått vernet, men det meldes også at deler av banen er i dårlig forfatning. Se også venneforeningens Facebook-gruppe.

Denne banen er ikke minst kjent for sin stsajonstetthet (og da mener vi alle slags steder med togstopp). På drøyt ni mil har det vært hele 43, Kongsberg medregnet. I juni 2012 meldes det at Riksantikvaren foreslår å frede banen.

En oversikt over bygninger, broer, tunneler og annet langs banen er å finne på Gvammen.net. Andre oppslag finnes hos Norsk jernbaneklubb, Jernbane.net og Nebysamlingene, og her skildres en fotosafari langs banen. Dessuten finnes enkelte videosnutter på YouTube.

Nedenfor følger et utvalg av stasjoner, stoppesteder og holdeplasser. Listen kan redigeres ved behov.

Kongsberg: 1, 2, 3; historiske bilder: 1, 2, 3
Spiten
Pikerfoss:1, 2, 3, 4, 5
Gleda: 1, 2, 3, 4, 5
Herbru
Svene: 1992, 1993
Lampeland: 1992, 2011: 1, 2
Fløtterud
Flesberg: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Bakkerud: 1, 2, 3, 4, 5
Fossan: 1, 2, 3
Djupdal: 1992
Selsteigen
Rollag: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Tråen: 1992
Bjorsåte: 1, 2, 3, 4, 5
Laugi: 1991
Veggli: 1, 2, 3, 4, 5; panorama; 1992 (tidligere farge); historiske bilder: 1
Kjerre: 1, 2, 3; 1992
Fossebrekke: 1, 2, 3, 4, 5
Kravikfjord: 1, 2, 3
Kittilsland: 1, 2, 3, 4, 5, 6
Eidsstryken: 1992
Norefjord: 1, 2, 3, 4, 5, 6
Midtstigen (synlig bare for medlemmer)
Gvammen: 1, 2, 3, 4
Rødberg: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9

Flere bilder fra banen: 1

KART OVER ØVRE DEL AV BANEN

(Se også albumet Planoverganger)

Vist 4320 ganger. Følges av 1 person.

Kommentarer

Flott, mimreverdig post. Tok Numedalsbanen ganske flittig på midten av åttitallet. Et flott men noe humpeutsatt lite dieseltog :-)

Det meldes fra Riksantikvaren i disse dager at Numedalsbanen fra Rollag til Rødberg er fredet.

Annonse

Nye bilder