Oslo V

Vestbanen ble åpnet som endestasjon på Drammenbanen i 1872. Stasjonsbygningen i pusset tegl ble tegnet av Georg Bull. Herfra gikk altså tog til Drammen og forbi, det vil si på Sørlandsbanen og Vestfoldbanen. Bygningen for lokaltrafikk ble tegnet av Ivar Næss og kom til i 1917.

For en som bodde på østkanten og tok de fleste togturer nordover fra Østbanen, var det forbundet med litt høytidsstemning de få gangene man tok turen over til Vestbanen for å kjøre tog sørover. Ellers gikk det faktisk et spor over Rådhusplassen og rundt Vippetangen også en gang i tiden. Men det kjørte ikke passasjertog der. Når det en og annen gang kjørte noe på denne linjen, stoppet all biltrafikk opp.

I 1980 åpnet Oslotunnelen og koblet jernbanelinjene vest og sør for Oslo sammen med en opprustet jernbanestasjon ved Jernbanetorget (Oslo S overtok for Oslo Ø og etterhvert Oslo V). Det er vel riktig å si at Vestbanen ble gradvis faset ut ettersom trafikken på Drammenbanen ble flyttet over til tunnelen. Først i 1989 var det slutt. Heldigvis for trafikantene, som nå slipper å finne alternativt fremkomstmiddel mellom jernbanestasjonene, slik man fortsatt må i en rekke større byer i Europa.

I etterkant av stengingen oppstod diskusjoner om hva som skulle gjøres med stasjonsbygningen og området. Alt fra fredning til riving til opera ble foreslått. Stasjonen ble ifølge «Banedata 2004» solgt til Nobels Fredssenter i 2004, og en stund var det også en avdeling av Pascals konditori på stedet. Det er meningen at Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design skal få et nytt bygg i bakgråden her, og det er avholdt en arkitektkonkurranse som ble vunnet av det tyske firmaet Kleihues + Schuwerk.

Byens innbyggere kan ellers glede seg over at området foran Vestbanen (og havnen) er relativt bilfritt. For få tiår siden var det trolig byens mest trafikkbelastede plass.

Andre oppslag om Oslo vestbanestasjon er å finne hos Wikipedia, Norsk jernbaneklubb og Jernbane.net.

Alternativ vinkel

Havnebanen nedenfor Akershus festning

Vist 1966 ganger. Følges av 3 personer.

Kommentarer

Bygningen er så fin, vekker mange minner fra 70-tallet.
Flott at den er bevart og vedlikeholdt .

Det var eit stykke å gå mellom Vestbanen og Østbanen, ja. Særleg med ein koffert, som den gang ikkje hadde hjul. Fint bilde av ein fin bygning.

Mange fine minner fra “Vestbanen”. Husker også godstoget som gikk over Rådhusplassen. Foran lokomotivet gikk det en mann med rødt flagg. Så det gikk ikke fort, det ble lange bilkøer på hver side av linjen. Mannen med flagget hoppet elegant opp på lokomotivet når dette hadde passert Rådhusplassen.

Kjørt mange tog inn i buttspora på Oslo V, og ut derfra.

Dette toget er på vei til Oslo V fra Drammen, den jernbanebrua er også historie.

Jeg jobber i Oslo for tiden (ikke langt fra Oslo V) og har hybel ikke langt unna Skøyen-Filipstad-linjen. Det hender jeg tenker at jeg burde arrangere en type byvandring med foredrag om momenter langs den gamle jernbanelinjen fra Oslo V ut mot Skøyen. Det er mye man kunne si om historien der. (Har også gjort mye research på gater i området og fotografert og skrevet for Wikipedia om den slags.)

Som du sikkert har sett, har jeg lagt ut noen bilder fra området :-)
Litt før og litt etter 1989 :-)
Skulle jo gjerne tatt mer,men slik er det jo :-)

Annonse

Nye bilder