Oslo S

Foto: Jan-Tore Egge

I 1980 åpnet Oslotunnelen, slik at Oslo omsider fikk gjennomgående togtrafikk og man slapp å skifte mellom Østbanen og Vestbanen for å reise mellom nord/øst og sør/vest. Riktignok var tunnelkapasiteten for liten med bare to spor, men dette ble utvidet til fire i 1999. I dag er kapasiteten sprengt på nytt.

Samtidig ble Østbanestasjonen (Oslo Ø) nedlagt og avløst av Oslo sentralstajon (Oslo S). Allerede i 1946 hadde John Engh og Peer Qvam tegnet ny sentralstasjon, men den opprinnelige planen forutsatte at Østbanen ble revet. Slik gikk det ikke. Stasjonen vi ser, er tegnet av Engh (eller ved hans kontor).

Med en oppvarmet og innelukket stasjonshall slapp passasjerene å stå og hutre mens de ventet på toget. Riktignok er det enkelte absurditeter som for få sitteplasser og varierende antall rullebånd til plattformene (flere steder bare ett, noe som kan skape litt kaos). Det siste skyldes trolig litt for liten tomt. Det må vel sies å være en ganske sjarmløs stasjon, men likevel et klart fremskritt for kollektivtrafikken. Når det ikke er kaos med signalanlegget, altså.

På sørsiden av stasjonen er det nå terminal for Flytoget (tegnet av Arne Henriksen). Ellers har bestemte avganger og strekninger gjerne sin faste plass, slik at de som reiser mye, stort sett vet hvilken perrong de skal på selv uten å sjekke det.

Det sier vel nesten seg selv at dette er landets mest trafikkerte jernbanestasjon. Visstnok 150 000 reisende hver dag, og det er kort gangavstand til Jernbanetorget T-banestasjon og Oslo bussterminal (Galleri Oslo) samt trikkeholdeplasser (her og her) og et par drosjeholdeplasser. Landets største kommunikasjonsknutepunkt?

I stasjonshallen finnes en rekke butikker (ja, til og med vinmonopol, selv om Oslo CIty er like ved). I tillegg henger stasjonen sammen med Byporten kjøpesenter og med Østbanehallen.

Det meldes at stasjonen blir stengt fra 26. juni til 8. august 2011 på grunn av store anleggsarbeider.

Stasjonen er ellers omtalt på de vanlige stedene: Wikipedia, Jernbane.net, Norsk jernbaneklubb, NSB, Jernbaneverket og Rom eiendom (se f.eks. her og her). Dessuten er det omtale i en rekke bøker, deriblant Banedata 2004.

Flere bilder fra stasjonen:

Alternativ vinkel ute (JTE)

Fra perrongen (GTN)

Flytogterminalen (JTE)

Avgangshallen (JTE)

Juletre i avgangshallen (GTN)

Avgangshallen (GTN)

Fra perrongen (GTN)

Fra perrongen (GTN)

Fra perrongen (GTN)

Fra perrongen (JTE)

Fra perrongen (JTE)

Fra perrongen (JTE)

Fra perrongen (JTE)

Utsikt mot byen (JTE)

Utsikt mot havnen (JTE)

Bilder: Jan-Tore egge (JTE) og Glenn Thomas Nilsen (GTN)

Vist 2120 ganger. Følges av 4 personer.

Kommentarer

Kan kanskje presisere at dette oppslaget er et samarbeid mellom Glenn Thomas Nilsen og undertegnede (tekst og bilder).

Bra, til begge! Kjenner Oslo S siden jeg tar toget inn til Oslo fra tid til annen for å spise god mat!
Men tror nok dere kan legge litt mer tid i knipsingen, for her snakker vi om et stort areal! Faktisk den største jønnbanestasjonen i Norge! Med connecttion over hele landet!
Et innsted for terrorister? Hva vet jeg, men tanken strøk meg i setningen over!

Flotte bilder!

c.

Henger meg på …..et BRA + til begge to !

Slik ser det altså ut i dag. Dette er vel det jeg husker som ankomst/avgangshallen for Oslo Øst. Det ligger jo i bygget som i dag heter Oslo S så jeg legger bildet her så kan dere eventuelt flytte det til riktig sted!

Vi har et eget oppslag for Oslo Ø, Otto. Fint oversiktsbilde, forresten.

Annonse

Nye bilder