Skotterud stasjon

Her står tiden stille (på klokken 12)

Skotterud stasjon åpnet ifølge Norsk jernbaneklubb som lastespor samtidig med Grensebanen (forlengelsen av Kongsvingerbanen) i 1865, ble oppgradert til stoppested i 1874 og til stasjon i 1890. Stasjonen ble fjernstyrt i 1967 og ubemannet i 1985, og er nå uten persontrafikk, som de andre stasjonene på Grensebanen. Det er imidlertid fortsatt dobbeltspor her, så togene krysser på Skotterud.

Stasjonene langs Grensebanen ble tegnet av Georg Bull, men det fremgår ikke klart av litteraturen om dette også gjelder stasjonsbygningen på Skotterud, som skal være oppført i 1892. Litt rundt svingen i retning Kongsvinger står fortsatt et vanntårn i mur. Det ble oppført i 1889 og skal være landets eldste bevarte vanntårn. Det er oppført på vernelisten hos Jernbaneverket.

Fra Skotterud gikk den nedlagte og revne Vestmarkabanen, som har den tvilsomme ære å være første norske bane som mistet passasjertrafikken — den 30. januar 1931. Banen ble endelig nedlagt i 1965.

1. oktober 2010 sporet Stockholmtoget av ved Skotterud, og minst 40 personer ble skadet, hvorav et par alvorlig. Det står om avsporingen hos NRK og i andre medier, og Glomdalen har en rekke bilder fra ulykken.

Det brant ved stasjonen natt til lørdag 20. august 2011. Siden er stasjonen pusset opp igjen, og i august 2013 kunne Baneservice ta den i bruk igjen.

Vi befinner oss 127,27 km fra Oslo S og 129 moh. Det finnes oppslag om stasjonen hos Jernbane.net.

Alternativ vinkel

Godshus

Planovergang for fotgjengere

Vist 1372 ganger. Følges av 3 personer.

Kommentarer

Morsomt å se Skotterud i gjenn…Det er lenge siden.Takk.

Bra med INFO – takk skal du ha!

Synd at Skotterud stasjon brant i helga.

Det later til at denne stasjonen nå er pusset opp og tatt i bruk igjen (ikke til persontrafikk, men av Baneservice).

Annonse

Nye bilder