Hundorp stasjon

Hundorp stasjon åpnet i 1896, da Hamar-Selbanen (en del av Dovrebanen) ble forlenget fra Tretten til Otta. Stasjonen er ikke lenger i bruk til annet enn kryssing, men det er ikke så veldig mange år siden toget stoppet her ved behov (før 2001). Kryssingssporet er faktisk litt utenfor stasjonen på Lillehammer-siden. Nedleggelsen passer forsåvidt inn i et mønster, siden Hundorp tidligere var et viktig sentrum i Gudbrandsdalen — som vi ser av den flotte Sør-Fron kirke — mens det nå bare er et tettsted blant mange. Ikke langt unna stasjonen ligger Dale-Gudbrands gård.

Stasjonsbygningen her er faktisk tegnet av Paul Due og har i sin tid lignet på mange nabostasjoner. Det kan man se av gamle bilder av stasjonen hos Arkivnett Oppland og her. Stasjonsbygningen har imidlertid kraftig ombygget. Blant annet er arken / tverrgavlen ut mot sporet fjernet, og fasaden er forenklet. Bilder viser også et vanlig Due-godshus, tilsynelatende tverrstilt sør for stasjonsbygningen til å begynne med og så flyttet nord for den og stilt på langs. I dag er dette godshuset borte, men et enkelt, enetasjes tilbygg er hektet på den ombygde stasjonsbygningen.

Hundorp stasjon er 252,46 km fra Oslo og 193 moh. Det finnes oppslag om den nedlagte stasjonen også hos Norsk jernbaneklubb, Jernbane.net og Rom eiendom.

Videre overblikk

Alternativ vinkel

Krysningssporet slutter før plattformen

Vist 1016 ganger. Følges av 1 person.
Annonse

Nye bilder